Emotionele dagen - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Michelle Herk - WaarBenJij.nu Emotionele dagen - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Michelle Herk - WaarBenJij.nu

Emotionele dagen

Door: Mies

Blijf op de hoogte en volg Michelle

28 December 2012 | Indonesië, Jogjakarta

Eerste Kerstdag zouden we doorbrengen met Caroline bij een vriendin van haar. Zoals ik verteld had, verwachtte ze ongeveer 50 mensen. We hebben boodschappen gedaan en Stef en Alan hebben op mijn recept kipsalade en eiersalade gemaakt. Super lekker! Deze bij een stokbroodje geserveerd en meegenomen.
Eenmaal daar aangekomen bleken er in totaal 12 mensen aanwezig te zijn, inclusief wijzelf. Wederom niet wat we van te voren hadden verwacht, maar daar zijn we tegenwoordig wel aan gewend, zo flexibel!
De vriendin van Caroline was ook een Nederlandse, Sabine. Zij is hier 2 jaar geleden komen werken in een schooltje waar ze kinderen les geeft in de Nederlandse taal, en inmiddels woont ze samen met haar Indische vriend, in een super knus en traditioneel Javaans huisje/bungalowtje. Zij heeft ons vertelt over de mogelijkheden binnen Yogya, zoals zwemmen en sporten bij een hotel, een markt voor tweedehandse spullen en een toeristisch straatje. Achteraf waren we het er allemaal over eens dat we echt een leuke avond hadden gehad!

Woensdag tweede kerstdag zijn we naar het waterpaleis gegaan. Nadat we één keer entree hadden betaald bij het verkeerde kasteel, en we het er over eens waren dat dit toch ECHT het waterkasteel niet kon zijn, kwamen we dan toch bij het juiste aan! Een kasteel van een koning die 300 jaar geleden leefde. Volledig gebouwd uit steen, en afgewerkt met een soort cement. Zelfs het bed en de keuken waren steen. Toen we op de badplaats kwamen werden we spontaan verliefd op de zwembaden! Helaas, verboden het water te betreden ...
's Avonds uit gegeten bij de Superman, chicken kebab met een kerry-ananas sausje, echt een welkome afwisseling van rijst en nasi! Jumjummm!

Al met al dus een gezellige Kerst gehad, met niets te klagen! Toch kan ik nu uit ervaring vertellen, dat Kerst achteraf gezien meer voor mij betekent dan dat ik in eerste instantie dacht. Na één Kerst zonder familie door te hebben gebracht, weet ik hoe belangrijk het voor me is om ze even in de armen te kunnen sluiten en een fijne Kerst te wensen..
Het is stiekem dus niet alleen het eten dat ik leuk vind aan Kerst hihi!

Gisteren werden we om 8 uur opgehaald om naar de bruiloft te gaan van één van de oprichters van onze stage Anak Wayang Indonesia. We waren allemaal gekleed in traditionele batik, de jongens in een blousje, Alan en ik in een rok. Vanuit AWI vertrokken we met een aircobusje (thank God). De ceremonie vond plaats in een Katholieke kerk. En echt, wat was dit mooi..
Tijdens de mis meerdere momenten gehad dat ik het moeilijk kreeg en mijn tranen terug moest duwen.Bij het inlopen van de kerk kreeg ik al kippenvel. Het koor zong prachtig en de mis was grotendeels hetzelfde als in Nederland, tot aan de hosti toe. Enkel het 'u mag nu de bruid kussen' gedeelte ontbrak, omdat kussen in het openbaar hier niet op prijs wordt gesteld. Ook het officieel afscheid nemen van de ouders was mooi en ontroerend om te zien. Op een gegeven moment dacht ik ook; 'Mies, wat mag jij jezelf gelukkig prijzen dat je dit allemaal mee mag maken.'

Na de mis zijn we naar het feest gegaan waar we Indische rijsttafel kregen voorgeschoteld. Ook hier werd nog verder in het traditionele doorgegaan. Er werd een traditioneel Sumatraans ritueel uitgevoerd, waarbij de ouders een soort toespraak gaven aan de bruid en bruidegom. Bij iedere toespraak werd een kleed over beiden heen gelegd. Dit was voor zowel de bruidegom als de bruid emotioneel, omdat de vader van de bruid al was overleden (Dit werd ons later verteld).

Na dit feest zijn we naar huis gegaan om om te kleden in een strandoutfit, we zouden namelijk met de AWI staf naar het strand gaan. Het was ongeveer anderhalf uur rijden. Toen we daar aankwamen, in een soort vissersdorpje, viel alles even van mijn schouders af. Alle heftige emoties van eerder die dag kon ik even van me afzetten, heerlijk! We hebben dan ook echt super erg genoten!! Na ongeveer een uur zijn we gaan eten in een tentje aan het strand. We mochten mee eten van het menu van de Indo's. Dit maakte ons enkel wel afhankelijk van hun keuze van de gerechten. Maar dat maakt niet uit! Mies proeft alles. Uiteindelijk rijst gegeten met sambal, garnalen, chakalan(vis van de bbq) en inktvis (geproefd). Nooit gedacht dat ik een vis (met graatjes, vinnen, hoofd en zelfs TANDEN) zelf zou ontleden, maar het was echt su-per lekker! Ook inktvis geproefd, maar dat smaakte niet ergens naar en k vond het ook een beetje taai!
Na het eten zijn we terug naar huis gereden, en na deze heftige dag lag Miesje al om half 10 in bedje!
Vanmorgen voor het eerst eventjes gebeld met mama en papa (om 5.30 Nederlandse tijd hihi). Was heel fijn om bij te praten!

Morgen hebben we de Borobudur en Magelang op de planning staan. Magelang is het plaatsje waar Oma Humpie heeft gewoond, ik ben echt benieuwd! Op zoek naar gebouwen die er 65 jaar geleden al stonden en deze fotograferen, hopen dat oma deze herkent! We blijven hier ook overnachten, jullie kunnen wel raden dat ik hier heeeel veel zin in heb??!!

Stiekem zit ik al bijna op de helft, en als ik zo terug kijk op wat ik allemaal mee heb gemaakt en heb geleerd, dan is dat echt veel. Ik ben nooit echt materialistisch geweest hoor,maar ik zie nu echt in dat geld en materialen zo weinig waarde hebben, en ik besef hoe rijk ik ben met wat ik allemaal heb, aan liefde en vriendschappen en ervaringen. Daar ben ik écht enorm dankbaar voor...

Liefs uit Indonesië ! x

  • 28 December 2012 - 10:48

    Wendy:

    Nietig, wordt ik van jouw verhalen... Dat is wel een goed woord ervoor denk ik.
    Het enige wat wij hier momenteel kennen is zeiken over de regenval, wc-potten die niet doorstromen en grasveldjes die blank staan.
    En jij rijdt op een motor langs rijstvelden waar mensen keihard staan te knoesten voor een paar centen en wordt in een land waar ze toch al zo weinig hebben, gewoon uitgenodigd op een bruiloft..
    Misschien moet je je verhalen maar eens bundelen en dat boek dan in heel Nederland uitbrengen, dan weten de rijke stinkerds hier in elk geval ook hoe het OOK kan.. In plaats van druk te maken over Tommy Hilfiger truien (die overigens ook door kinderen in arme landen worden gemaakt) of dat iets niet van echt goud is..

    Anyway, onze kerstavond was super, maar ik miste je wel! Mexx had niks te klagen, die heeft de hele avond met jullie pap geknuffeld en gekriebeld, hij was op slag verliefd! (iedereen die haar voor het eerst ziet is op slag verliefd, dus wacht maar af als je terug komt!)
    Lekker gegeten, jullie mam had echt haar best gedaan, we kwamen niets te kort! We hebben nog een leuk spel gespeeld en uiteindelijk lag ik om 3.15 in bed! ;-)
    1e kerstdag zijn we met de Pa, zus, zwager, tante, stiefoom en neef met z'n vriendin van Rob naar OnzOma geweest, heeeeeerlijk gegeten (daar waren dan eindelijk ook Rob z'n garnalen, visje, enz.) en lekker aan de prosecco gezeten, we lagen om 4.15 in bed! :o
    En 2e kerstdag hebben we bij Oma Verdonk lekker gegourmet, maar toen moesten Rob en ik op tijd naar huis omdat Zinzi en Mexx alleen waren, en Mexx kan nog niet zolang alleen zijn...

    Nou, en toen straks kreeg ik ineens een BRILJANTE ingeving (al zeg ik het zelf...) Dus ik heb iets leuks voor je bestelt op internet en dat komt binnen 5 werkdagen binnen, dus da's een leuk cadeautje als je terugkomt! (Surprise, surprise!)

    Liefs en tot snel! X

  • 28 December 2012 - 17:20

    Christel Dekkers:

    Wat leuk om je verhalen te volgen.. herken zoveel van wat je meemaakt.. alsof ik er zelf ben.
    Het zijn allemaal ervaringen die je nooit meer zal vergeten. Als je verdrietig bent en je denkt even terug aan alles wat je al hebt meegemaakt dan komt en vanzelf weer een glimlach te voorschijn.....

    Mooi om te horen dat je er daar ook achterkomt dat hoe vanzelfsprekend dingen soms lijken, dat dit eigenlijk helemaal niet zo vanzelfsprekend is.. En dat we maar heel blij mogen zijn hoe goed we het hier in Nederland eigenlijk hebben.

    Wij klagen op dit moment over hoeveel het hier regend en worden depri van de donkere dagen, terwijl mensen in andere landen vechten om te overleven, geen dak boven hun hoofd hebben en soms dagen geen eten krijgen. En dan zie je zo voor de kest de mensen hier massaal door de supermarkten rennen alsof hun leven eraf hangt..

    Lieve schat geniet maar van dat bijzondere gevoel en wat je daar allemaal meemaakt. Als je eenmaal terug in Nederland bent ben je dat besef helaas zo weer vergeten en word je weer door de maatschappij geleefd.


    Ik volg je avonturen...

    xx Christel

  • 30 December 2012 - 22:03

    Onkel Johan:

    Haaaaaa schoonheid !!!

    Nog helemaal geen reisverslag van je gelezen ( oeps )
    Maar pas te horen gekregen van mijn meiden, dat je op deze site te vinden was.
    Dus ik ben nu eerst maar eens de site op gaan zoeken om je even op deze manier te contacten,ha,ha

    Appa kabar ?? Hoe is't ??

    Ik hoop dat je de kerstdagen lekker door bent gekomen.
    Ik beloof ook dat ik na nieuwjaar je verslagen allemaal ga lezen, oke ?

    Ik kom ook wel wat vaker kijken hier.

    Hou je taai !!


    Groetjes,

    Ome Johan.

  • 31 December 2012 - 12:34

    Petrie:

    Hoi Mies,

    Mooi zeg zo'n traditioneel huwelijk meemaken. En ik vind je dapper hoor met die akelige maar gelukkig dode vissen ontleden. brr ik moet er niet aan denken. Ik snap wel wat je zegt over kerst in het buitenland, zonder familie dat voelt toch anders.
    En dan nu de beroemde Burubudur. Ben heel benieuwd naar je foto's.

    Wij zijn net terug uit Engeland,op bezoek geweest bij Helen, Matt en de kinderen.
    Dat was heel gezellig maar als we hier klagen over de regen dan moet je eens in Engeland gaan kijken. Alleen de hoofdwegen zijn begaanbaar, binnen wegen zijn vaak ondergelopen, pubs onbereikbaar, vreselijk. Maar ja, zoals jij zegt: waar klagen we over als je het vergelijkt met het leven in Indonesie.
    Oma Ilse is ook meegegaan naar Engeland en zij komt ook van Jakarta (Batavia). Ze wenst je een hele mooie tijd. Ze is een paar jaar geleden nog eens terug geweest maar ik zal haar jouw foto's laten zien.

    We zijn hier klaar voor het nieuwe jaar. Vanavond gezellig naar Marita, waar ook Dick met zijn vrienden en vriendin Judith samen met ons groepje oud en nieuw gaan vieren. Kayley is er ook bij.
    We zullen ons prima vermaken. Dat weet ik zeker.

    Ik wens jou een hele mooie, gezellige en bijzondere jaarswisseling en een geweldig 2013!
    XXX Petrie

  • 31 December 2012 - 14:08

    Michelle Van Herk:

    Ahh super leuk jullie reacties allemaal!! Echt super fijn om af en toe een berichtje uit Nederland te krijgen =D!!
    Bij deze ook welkom Christel en Ome Johan! Hihi ! Echt leuk!

    Hier gaat het nog steeds allemaal super! Heb sinds mijn vorige verhaaltje weer veel meegemaakt!
    Onder andere Magelang oma's woonplaats, Borobudur (bekende boeddhistische tempel), het uitzicht over Yogya vanuit de Bintang Bukit, Goa Pindul (druipsteengrotten) en ten slotte de Sri Gethuk (watervallen).

    Weer genoeg om morgen over te schrijven dus! Jullie horen vanmij!!

    Liefs, en een mooi en gelukkig 2013 voor iedereen toegewenst !!!

  • 31 December 2012 - 15:15

    Papa:

    Hallo Mies,

    ik begrijp dat al deze prachtige ervaringen de nodige emoties bij je los maken.Dat zal ook tijdens je trip naar de voormalige woonplaats van oma(Magelang) wel een flinke rol gaan spelen. Toch blijft het geweldig om te lezen hoe jij daar van het ene in het andere avontuur rolt.
    Vandaag ga jij 6 uur eerder dan wij het nieuwe jaar in. Loop je eindelijk een keer voor op ons, ha ha.
    Ik hoop dat je een gezellige jaarwisseling hebt en alvast het allerbeste voor het nieuwe jaar.

    liefs en een dikke knuffel,

    Pap

  • 10 Januari 2013 - 11:40

    Mams:

    Hallo meissie,

    Eigenlijk heeft t wel wat om zo enkele verhalen een voor een, direct achter elkaar te lezen..Krijg ik toch een beetje het gevoel dat ik er helemaal in zit en Indonesie, via jou, behoorlijk dichtbij komt..
    Fijn om te horen dat kerst meer voor je betekent dan enkel en alleen het eten...anders moet ik alsnog op kookcursus voor de volgende kerst..(hihihi)
    Ook wij hebben eigenlijk geen tijd gemaakt voor een normale kerst, zoals bij jou bekend. Geen kerstboom, dus ook niet echt de kerstsfeer in huis. Normaal gesproken is dat toch een tijd van het jaar waar je geruime tijd naar toe leeft en wat iid warmte en emotionele gevoelens naar boven brengt..Misschien is het juist nu jij daar zit voor zo'n 5 weken, rond deze tijd, wel makkelijker geweest om deze weken te gebruiken voor achterstallig onderhoud! En toch, alhoewel we alleen kerstavond bij ome johan, en 1e kerstavond even bij Petrie de tijd hebben genomen voor het kerstgevoel, moet ik zeggen dat zo klussen met het hele gezin (op jou na natuurlijk) achteraf gezien ook wel heel mooi was..Toch een vorm van samenzijn en samenwerken...

    Snap dat t voor jou emotioneel is geweest..juist daarom was je belletje (liefst niet om 5.30 uur de volgende keer, hihihi) precies op de juiste tijd, zowel voor jou als voor ons. Wij vonden het echt prettig om na 3 weken weer even je stem te horen!!

    Betreffende al je ervaringen en omschrijvingen van hetgeen je dagelijks beleefd ben ik wederom enorm onder de indruk! Wat een reisverslagen, en dus ervaringen...Mooi hoor. Ik ben echt onder de indruk en heeeel erg blij dat je dit allemaal mag meemaken..Het kan niet anders dan dat deze reis en wat het met je doet, je levenslang bij blijft..

    Zo ook de manier zoals je het weet te omschrijven en vertellen, maakt me trots!! Trots te lezen dat je dagelijks daar beseft hoe de wereld is, met juist alle verschillen in arm en rijk. Het besef dat zulke mensen moeten zwoegen voor weinig en ondanks dat, toch zo tevreden kunnen zijn....

    Ik ga mijn reactie voor nu afronden en direct door naar je volgende reisverslag..

    dikke X en knuffel,

    inmiddels zelfs, tot vandaag over een week in Brussel!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Michelle

Stage in Indonesië, Yogyakarta Project: Anak Wayang Indonsia Guesthouse: Tegal Panggung Guesthouse

Actief sinds 15 Dec. 2012
Verslag gelezen: 422
Totaal aantal bezoekers 6388

Voorgaande reizen:

13 December 2012 - 17 Januari 2013

Indonesië stage

Landen bezocht: